reklama
kategoria: Biznes
6 listopad 2025

Serwisy sprzedażowe pomagają rosnąć małym firmom w kraju i za granicą

zdjęcie: Serwisy sprzedażowe pomagają rosnąć małym firmom w kraju i za granicą / fot. Newseria - Karolina Opielewicz, dyrektorka generalna, Krajowa Izba Gospodarcza
fot. Newseria - Karolina Opielewicz, dyrektorka generalna, Krajowa Izba Gospodarcza
86 proc. Polaków deklaruje, że ze względów bezpieczeństwa woli kupować na sprawdzonych marketplace’ach – wynika z badań Amazon.pl. Tak wysoki odsetek może oznaczać, że duże serwisy sprzedażowe będą przyciągać coraz większy ruch w sieci, co daje małym i średnim przedsiębiorcom nowe możliwości dotarcia do klientów, bez konieczności inwestowania we własny e-sklep i logistykę. W sklepie Polskie Marki na Amazon.pl jest ich już 1,2 tys. Wielu polskich sprzedawców wykorzystuje tę obecność także do rozpoczęcia eksportu swoich produktów.

Rynek polski jest bardzo chłonny, mieszka tu 37 mln osób, więc wielu producentów czy dostawców usług jest w stanie zaspokoić swoje potrzeby na rynku rodzimym. Ale to dopiero próba wyeksportowania swoich produktów powoduje, że przedsiębiorcy mogą pomyśleć o zupełnie innej marży, innej dochodowości, dywersyfikacji źródeł swojego przychodu, niezależnie od tego, w jakiej sytuacji polska gospodarka i polscy konsumenci będą – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria
Karolina Opielewicz, dyrektorka generalna
Krajowej Izby Gospodarczej.

Oczywiście nie każdy produkt musi być największym hitem sprzedażowym i nie każdy pewnie będzie w stanie osiągnąć megasukces, ale zdecydowanie jesteśmy w stanie sprzedawać za granicą niemal wszystko.

 

Kanałem sprzedaży zagranicznej coraz częściej stają się internet i platformy sprzedażowe. Jak podkreśla Karolina Opielewicz, to duże wsparcie szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ jest to tanie rozwiązanie, które nie wymaga profesjonalizacji i budowy własnego sklepu internetowego.

Rozpoczynając myślenie o globalnej sprzedaży, warto skorzystać z tych usług, które oferują nam marketplace’y. Jesteśmy wtedy bezpieczniejsi w kwestii przewozu towarów, dostarczania paczek, nie musimy dbać o każdy szczegół procesu cross-borderowej sprzedaży – wyjaśnia dyrektorka generalna KIG.


Marketplace’y to także łatwy sposób na dotarcie do dużej bazy klientów w kraju. Z badań Amazon wynika, że 86 proc. Polaków czuje się bezpieczniej, kupując w znanych serwisach sprzedażowych, co oznacza, że ruch na nich powinien dynamicznie przyrastać.

Klienci uwielbiają kupować na marketplace’ach z kilku względów. Przede wszystkim mają dostęp do ogromnej gamy produktów od różnych sprzedawców i lokalnych, i zagranicznych. Mogą swobodnie wybierać, bazując na ocenach produktów i sprzedawców, więc czują się bezpiecznie. Dodatkowo mogą z łatwością dokonywać zwrotów, jeżeli jest taka konieczność – mówi Agata Jasińska,
menedżerka ds. usług handlowych Amazon.pl.

Z naszego doświadczenia jednoznacznie wynika, że to właśnie wielokanałowość przynosi przedsiębiorcom najlepsze efekty sprzedażowe, a klientom daje możliwość wyboru, co z ich perspektywy jest najważniejsze.


W październiku 2025 roku minął rok od uruchomienia sklepu Polskie Marki na Amazon.pl – inicjatywy, która stała się ważnym impulsem dla rozwoju polskiego e-handlu i eksportu. Projekt, wzorowany na zagranicznych rozwiązaniach takich jak Made in Italy, powstał z myślą o promocji i wspieraniu lokalnych producentów w sprzedaży internetowej.

Sklep Polskie Marki uruchomiliśmy w 2024 roku. W tym czasie dodaliśmy 200 kolejnych polskich marek i obecnie jest ich już ponad 1,2 tys. Sklep Polskie Marki jest wyjątkowym miejscem – powstał w odpowiedzi na potrzeby klientów, z których aż 84 proc. deklaruje, że wybierze produkt polskiego pochodzenia, jeśli ma taką możliwość – podkreśla Agata Jasińska.
W tym sklepie marki mogą wyeksponować swoją lokalność oraz skorzystać z wyjątkowych działań marketingowych i akcji sprzedażowych.


Jedno konto na Amazon.pl daje firmom dostęp do 10 sklepów w Europie bez dodatkowej rejestracji, a co za tym idzie możliwość łatwego skalowania biznesu. Statystyki z 2024 roku wskazują, że 90 proc. polskich MŚP na Amazon sprzedaje za granicę, a ponad połowa z nich pochodzi z mniejszych miast i miejscowości. Wartość ich eksportu sięga 5,1 mld zł. W 2024 roku co minutę na Amazon sprzedawało się 70 produktów od polskich sprzedawców – w sumie było ich 35 mln.

Chętnie posługuję się przykładem pani, która plecie kosze wiklinowe i sprzedaje je do całej Europy poprzez Amazon. Rozbudowała ona swoją firmę właśnie dzięki temu, że znalazła nisze sprzedażowe na zupełnie innych rynkach, w tym na rynku amerykańskim – mówi Karolina Opielewicz.


Marka John Dog rozszerzyła działalność na rynki zagraniczne, poczynając od rynku niemieckiego. Krosno, słynące z produkcji wyrobów ze szkła, postrzega sklep Polskie Marki jako ważny element promocji polskiego wzornictwa. Również firmy takie jak Dromader Europe czy TMK ArtDeko widzą w tym szansę na rozwój.

Dla nas marketplace’y od samego początku działalności są jedną z kluczowych strategicznych ścieżek rozwoju. Z Amazon zaczęliśmy przygodę już w 2019–2020 roku i teraz stanowi dla nas główny kanał eksportowy. Obecnie już 5 proc. całego obrotu naszej marki Kubota to sprzedaż cross-border – deklaruje Joanna Kwiatkowska, wiceprezeska,
dyrektorka sprzedaży i współzałożycielka Kuboty.

Dla każdego klienta różne aspekty są ważne, price value, czyli stosunek jakości do ceny, zrównoważony rozwój, kwestie ekologiczne i ku temu rzeczywiście fast fashion czy ultra fast fashion powinno się skłaniać. Myślę, że kluczowym elementem na wszystkich marketplace’ach jest darmowa i szybka dostawa, nawet do 24 godzin.


Również Oceanic – producent kosmetyków m.in. pod marką AA – wykorzystuje marketplace’y do bezpośredniego kontaktu z klientami na całym świecie.

Poprzez platformy sprzedażowe najłatwiej jest zacząć na danym rynku. Oceanic jest obecny w wielu krajach, często poprzez dystrybutorów, natomiast dzięki marketplace’om możemy dotrzeć do klienta bezpośrednio i po pierwsze, zaproponować mu produkty, z których jesteśmy dumni, ale i zebrać jego feedback. Na Amazon jesteśmy w stanie zbadać voice of customer i dowiedzieć się, co w dalekich częściach globu ludzie sądzą o naszych kosmetykach – mówi Marta Zawiła-Piłat,
kierowniczka ds. kluczowych klientów e-commerce w Oceanic.

W świecie szybko rozwijającego się e-commerce’u kluczowe dla odniesienia sukcesu jest to, żeby klient dostał dobry jakościowo produkt, szybko, wtedy, kiedy poczuje potrzebę. Moim zdaniem marketplace’y, które oferują tę dostępność i dostawę produktu szybko, są tutaj kluczowym ogniwem sukcesu.


Źródło: Newseria
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Lesko
14°C
wschód słońca: 06:25
zachód słońca: 16:02
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Lesku

kiedy
2025-11-28 19:00
miejsce
Gminne Centrum Kultury i Ekologii,...
wstęp biletowany